• Voor 20.00u besteld, morgen geleverd*
  • Snelle levering op uw werkplek
  • Klantenservice

Hieronder vindt u een aantal veelgestelde vragen over laadstations.

1. Hoe lang duurt het laden van mijn auto?
De duur van laden wordt bepaald door:
- de stroomsterkte van het laadstation;
- de capaciteit van de batterij;
- hoe leeg de accu daadwerkelijk is;
- de kwaliteit van de accu en/of deze een extra koeltijd heeft geïntegreerd tijdens het laden.

2. Mag ik mijn laadkabel verlengen?
Nee, dit mag niet. Evenals verkorten. De kabel die u koopt is een beproefde kabel met een bijbehorende interne weerstand. Door middel van communicatie controleert het laadstation in samenwerking met de auto of de aansluiting en aarding veilig is, en kan de laadcyclus worden gestart. Past men deze kabel aan (verlengen/verkorten) dan kan er in de communicatie iets mis gaan waarbij het laadproces niet zonder problemen verloopt, of het laadproces start niet.

3. Moet er voor een laadstation altijd een aardlekschakelaar?
Ja, volgens de IEC 61851 moet voor elke laadcontactdoos een aardlekschakelaar of aardlekautomaat worden geplaatst.

4. Is een gewoon stopcontact niet genoeg?
Een gewone contactdoos is niet ontworpen en getest om een stroom van 16A “vol” continu te voeren.

5. Mijn stopcontact is wel geschikt voor continu 16A. Kan het dan wel?
Het kan wel, maar het laadproces gaat langzaam. De meeste auto’s begrenzen deze manier van laden zelfs op 11 of 13A. In de toekomst zullen alle auto’s dit doen. Als je bijvoorbeeld bij de Nissan Leaf de meegeleverde laadkabel voor een “normale” 230V aansluiting gebruikt, zal dit met 10A gebeuren. Volledig laden duurt dan 12 uur. Dit is meer een oplossing voor noodgevallen. Tevens moet bij zo’n vermogen het stopcontact volgens NEN1010 achter een eigen groep zijn aangesloten.

6. Staat er spanning op de ingang van de auto?
Nee, dit is product/norm technisch verboden. Hier voldoen alle elektrische auto’s aan.

7. Staat er spanning op de contacten van een laadstation?
In tegenstelling tot een normaal stopcontact (modus 1 & 2) zullen de contacten bij modus 3 pas onder spanning komen te staan als de communicatie tussen het laadstation en voertuig tot stand is gekomen en alle (veiligheids) protocollen heeft doorlopen. Bij ontgrendeling van de stekker, verbreekt de verbinding en communicatie en zal het contact direct spanningsloos zijn. (De contacten zijn dan ook korter).

8. Welk contactdoos zit op de auto?
Type 1 of type 2. Bij Europese auto’s lijkt het vrijwel allemaal Type 2 te worden. U vindt een overzicht van alle elektrische auto’s en bijbehorende specificaties op onze Automerkenkaart (PDF).

Lees meer over: