• Voor 20.00u besteld, morgen geleverd*
  • Snelle levering op uw werkplek
  • Klantenservice

Nederlandse e-installateurs lopen voorop met social media

In vergelijking met andere Europese landen lopen Nederlandse e-installateurs voorop met het professionele gebruik van sociale media. Hun Franse collega’s zijn, professioneel gezien, het minst actief op social media. Dat blijkt uit het European Electrical Installation Monitor Q1 report van USP Marketing.

Onderzoek in Europa

Hoewel vrijwel iedereen privé gebruik maakt van sociale media, was er niet veel bekend over het zakelijke gebruik van bijvoorbeeld Twitter, Facebook en Linkedin. Om hierin meer inzicht te krijgen werden 1200 e-installateurs in zeven Europese landen geïnterviewd. In het onderzoek werd gevraagd naar het mediagebruik (in het algemeen) van e-installateurs. De Nederlanders blijken zakelijk gezien het meest actief.

Netwerken

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 69 procent van de Nederlandse e-installateurs professioneel gebruik maakt van verschillende sociale media, om diverse redenen. Netwerken is voor 17 procent de belangrijkste reden, het volgen van het laatste nieuws en meningen van collega’s voor 8 procent. Het op de hoogte blijven van innovaties wordt door 5 procent aangegeven als de belangrijkste reden voor het gebruik van de sociale kanalen.

Europese collega’s

De onderzoekers richten zich naast Nederland op e-installateurs in Groot-Brittannië, Spanje, Frankrijk, Duitsland, België en Polen. De Fransen zijn zakelijk gezien het minst actief: slechts 14 procent geeft aan social media te gebruiken. Productinformatie (14 procent) blijkt voor de Fransen de belangrijkste reden voor het gebruik ervan.

Technische Unie op social media

Technische Unie is op verschillende sociale media actief. U kunt ons volgen via Facebook, Twitter, Linkedin, YouTube en Instagram. We zien u graag!

Gerelateerd

Nieuw: LinkedIn showcasepagina’s voor industrie en Thuiscomfort

Linkedin Showcase Technische Unie

Via social media houdt Technische Unie u dagelijks op de hoogte over ontwikkelingen – binnen en buiten onze organisatie. Onlangs hebben wij op LinkedIn twee showcasepagina’s ingericht voor industriële klanten en Thuiscomfort-partners waarmee u nieuws volgt over deze specifieke onderwerpen.

‘Slimme meters leiden tot energiebesparing’

nest thermostaat

Leiden slimme thermostaten of real-time meters tot minder en efficiënter energieverbruik door consumenten? Ja, zegt Charlotte Kobus (29), verbonden aan de faculteit industrieel ontwerpen van de TU Delft in een interview met de Volkskrant. Kobus deed samen met netbeheerder Enexis onderzoek naar het effect van slimme technologie in huishoudens.

‘30 procent meer elektrische auto’s op de weg’

Elektrische auto's

In 2015 is het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen met ruim een derde toegenomen. Er werden in het hele jaar 60 duizend nieuwe elektrische auto’s verkocht, waarmee het totaal op 1 januari 2016 op 211 duizend kwam. Dat meldt het CBS op basis van cijfers van de RDW.

Technische sector verwacht omzetstijging in 2016

De Nederlandse, technische sector is positief gestemd over het jaar 2016. Iets meer dan de helft van alle technische bedrijven verwacht dat de omzet dit jaar groeit (51%). Deze groei is al ingezet in 2015; 45 procent van de technici geeft aan dat de omzet vorig jaar gestegen is. Dat blijkt uit onderzoek van technisch opleidingsinstituut ROVC.

Slimme thermostaten veroveren de huishoudens

slimme thermostaat

Er zijn momenteel 600 duizend slimme thermostaten in Nederland en dat aantal groeit gestaag. Het gaat in totaal 8 % van de Nederlandse huishoudens, van wie ongeveer de helft hiervan de thermostaat bij een nieuw energiecontract heeft gekregen. Dit blijkt uit de Smart Home Monitor van Multiscope, onderzoek onder 6.000 Nederlanders.

Orderportefeuille bouw opnieuw stabiel

bouwplaats

In de bouwsector is de totale orderportefeuille in de maand september stabiel gebleven op 7,2 maanden. Dit geldt voor zowel de burgerlijke en utiliteitsbouw, als voor de grond-, water- en wegenbouw. Dat blijkt uit de maandelijkse conjunctuurmeting in de bouwnijverheid, uitgevoerd door het Economisch Instituut voor de Bouw.

Energielabel onbekend bij 57 procent van de Nederlanders

energielabel

Meer dan de helft van de Nederlanders weet niet wat het energielabel van het eigen huis is. In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht is de onwetendheid over het energielabel nog veel groter; bijna 80 procent. Dat blijkt uit onderzoek dat energiebedrijf Nuon liet uitvoeren.

Installateurs als beste beoordeeld van alle bouwbedrijven

installateur

De beroepsgroep installateurs doet het goed: uit onderzoek van USP Marketing Consultancy blijkt dat consumenten installateurs E en W het best beoordelen. Het onderzoeksbureau vroeg consumenten hoe zij denken over aannemers B&U, klusbedrijven, schilders, hoveniers en installateurs (E- en W-).

‘Geld is drijfveer energiebesparende maatregelen'

Op de vraag waarom ze wel of geen energiebesparende maatregelen nemen, antwoorden de meeste consumenten dat vooral een lagere energierekening een belangrijke rol speelt. Dat blijkt uit een enquête onder 860 professionals van overheid, ingenieurs- en adviesbureaus, ontwikkelaars en bouwers die gebiedsontwikkelaar BPD (voorheen Bouwfonds) liet uitvoeren.

'Aanpassing energiesysteem is noodzakelijk'

Ons huidige energiesysteem zal moeten veranderen, om in de toekomst net zo betrouwbaar te zijn als nu het geval is. Door de verwachte massale overstap op zonne- en windenergie is een aanpassing noodzakelijk om problemen te voorkomen. In extreme gevallen kunnen in de toekomst black-outs ontstaan, waarbij de stroomvoorziening uitvalt. 

Voorzichtige groei voor de installatiebranche

Langzaam maar zeker herstelt de installatiebranche van de crisis. Het gaat nog niet in alle markten goed en de prijzen blijven laag, maar er is sprake van groeiend vertrouwen onder installateurs. Dat blijkt uit de meest recente conjunctuurenquête van UNETO-VNI.

‘BTW-verhoging werkt zwartwerken in de hand’

Een kwart van de Nederlandse huiseigenaren heeft er geen moeite mee om klussen zwart te betalen. Dat blijkt uit een rondgang van Vereniging Eigen Huis onder ruim 1000 leden. De recente verhoging van de BTW van 6 naar 21 procent werkt volgens de ondervraagden zwartwerken in de hand.

Ruim 2 miljoen huizen met verouderde ventilatie

Veel Nederlanders betalen teveel voor de mechanische ventilatie in hun huis doordat ze verouderde ventilatieboxen gebruiken. De kosten liggen tot wel 10 keer hoger dan nodig. Dat blijkt uit onderzoek dat klimaatbureau HIER vorige maand publiceerde.

Bijna helft bedrijven werkt door tijdens bouwvak

De bouwvak is niet langer voor iedereen heilig: bijna de helft (48 procent) van de bouw- en installatiebedrijven werkt gewoon door tijdens de bouwvak. Dat blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy. De trend is ook merkbaar in de verkoopkantoren van Technische Unie.

Omzet procesindustrie stijgt verder

De procesindustrie en de afnemers van deze branche zijn positief gestemd over de omzetontwikkeling in dit jaar. Het toegenomen vertrouwen is onder meer te zien in de groeiende drang naar vernieuwing. Meer dan de helft van deze bedrijven heeft het afgelopen jaar innovatieve oplossingen in de markt gezet.

‘Groendak verbetert concentratie’

Uitzicht op een groen dak (of sedumdak) is beter voor de concentratie. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Melbourne. Slechts 40 seconden naar een groen dak kijken heeft al een positieve invloed op de concentratie.

Installatiebranche in de lift door duurzaamheid

De installatiesector zag in 2014 de omzet verder stijgen en profiteert van de toegenomen aandacht voor duurzaamheid en de aantrekkende nieuwbouw. Dat blijkt uit de Visie op Installatiebedrijven die ABN Amro onlangs publiceerde. Voor 2015 wordt een verder herstel van de omzet verwacht.

Twintig landen boven 1 GW aan zonnestroom

Dankzij de aanhoudende groei aan zonnestroom in 2014 zitten inmiddels 20 landen op meer dan 1 GW aan totaal geïnstalleerd vermogen zonnestroom. Vijf landen installeerden alleen al in 2014 zelfs meer dan 1 GW. Dat blijkt uit de publicatie “Snapshot of Global PV Markets” van onderzoeksinstituut The International Energy Agency (IEA).

Verhoging btw-tarief gaat ten koste van opdrachten

Als per 1 juli het btw-tarief op arbeidskosten verhoogd wordt naar 21 procent, zal dat ten koste gaan van opdrachten in de bouwsector. Dat voorspelt Werkspot.nl op basis van eigen onderzoek. Het huidige (tijdelijk verlaagde) 6 procent btw-tarief op arbeidskosten binnen de bouwsector heeft geleid tot een sterke toename in opdrachten, aldus de website.

Installateurs hebben vertrouwen in 2015

Installateurs zijn positief gestemd over 2015. Dit concludeert Uw Duurzame Installateur uit een onderzoek onder 569 respondenten.