• Voor 20.00u besteld, morgen geleverd*
  • Snelle levering op uw werkplek
  • Klantenservice

Meer vraag naar laadpalen door aanpassing Bouwbesluit

Door een wijziging in het Bouwbesluit moeten eigenaren van gebouwen waarvan de bouw (of een ingrijpende renovatie) na 10 maart 2020 is begonnen, verplicht laadpalen voor elektrische auto’s installeren. De verplichting geldt alleen bij parkeerplaatsen met meer dan tien parkeervakken.

Voor wie is deze verplichting?

De eigenaar van het pand is verplicht zich aan het Bouwbesluit te houden. De verwachting is dat deze wijziging zorgt voor meer vraag naar semi-publieke laadpalen. Installeert u al vaker privé- of semi-publieke laadpalen? Wijs uw klanten dan vooral op deze verplichting.

Het gewijzigde Bouwbesluit doelt alleen op elektrische motorvoertuigen. Het gaat dus over een laadinfrastructuur voor elektrische auto’s en motoren. Deze maken gebruik van dezelfde laadpalen. Voor e-bikes en elektrische gehandicaptenvoertuigen is die verplichting niet ingesteld.

Hoe ziet zo’n laadpaalinfrastructuur eruit?

Een laadpaalinfrastructuur bestaat uit één of meerdere werkende laadpalen. Maar het kan ook gaan om leidinginfrastructuur (leidingdoorvoeren) zoals kabelgoten en loze leidingen. Deze zijn dan bedoeld om in de toekomst zonder problemen alsnog laadpalen te kunnen installeren. Soms zijn zowel laadpalen als extra leidingdoorvoeren verplicht.

Hoe groot moet het pand zijn om in aanmerking te komen voor deze verplichting?

Dat maakt niet uit. Het gaat echt alleen om het aantal parkeerplekken die bij het gebouw horen. De regels voor wooncomplexen verschillen wel met die voor utiliteitsgebouwen.

Wooncomplexen

Heeft het wooncomplex meer dan tien eigen parkeerplaatsen op hetzelfde bouwperceel? Dan moet bij een nieuw of ingrijpend gerenoveerd wooncomplex elke parkeerplek verzien worden een leidinginfrastructuur.

Utiliteitsgebouw

Bij een utiliteitsgebouw met meer dan tien eigen parkeerplaatsen moet bij de bouw of ingrijpende renovatie minimaal één laadpaal worden geïnstalleerd. Bij één op de vijf parkeervakken moet een leidinginfrastructuur worden aangelegd zodat er in de toekomst snel een nieuwe laadpaal bij kan.

Moet de verplichte laadpaal opengesteld worden voor derden?

Dit hoeft niet per sé. Maar in de Nota van toelichting bij het besluit tot wijziging van het Bouwbesluit adviseert gebouweigenaren om dit wél te doen. Het bevordert namelijk het elektrisch rijden in Nederland. Maar als gebouweigenaar is er ook winst uit te halen. De aanlegkosten kunnen sneller worden terugverdiend door gebruikers voldoende te laten betalen voor de service en de afgenomen stroom.

Daarnaast adviseert de Nota van toelichting om de laadpaal geschikt te maken voor smart charging. Dit biedt de mogelijkheid tot dynamic loadbalancing. Dynamic loadbalancing is het slim verdelen van het beschikbare elektrisch vermogen over alle energievragende apparatuur in het gebouw én de laadpalen.

Laadpalen in de toekomst

Vanaf 2025 moeten ook bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan 20 parkeerplekken voorzien worden van minimaal één laadpaal. Voor bestaande wooncomplexen is die verplichting er nog niet.

Lees alles over laadpalen en eMobility


Bron: Installatiejournaal

Lees meer over:

Gerelateerd

Laadpaal per 2020 verplicht voor bedrijven

Wist u dat het vanaf 2020 verplicht is voor o.a. utiliteitsgebouwen en bedrijven om minimaal één laadpaal op het parkeerterrein te installeren? Daarnaast moet er voor één op de vijf parkeerplaatsen lege buizen worden geplaatst voor nieuwe laadplaatsen in de toekomst.  

Duurzame energie toepassen? Let op de bestaande verdeler!

Het gebruik van zonne-energie, ledverlichting, warmtepompen en laadpalen neemt in rap tempo toe. Door deze razendsnelle groei wordt er niet altijd voldoende aandacht geschonken aan veiligheid. En dat brengt veel risico’s met zich mee, zo weet PM Elektro uit Middelburg.

Eaton xChargeIn: de nieuwe oplaadinfrastructuur voor elektrische auto's

Eaton xChargeIn

Het xChargeIn-systeem van Eaton kan naar behoefte worden geconfigureerd en (op)geschaald en voldoet zo aan alle eisen voor privé- en commercieel gebruik.

Technische Unie breidt emobility assortiment uit met EV-BOX

Technische Unie breidt emobility assortiment uit met EV-BOX

EV-BOX is marktleider op het gebied van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en gerelateerde cloud based services. De laadstations van EV-BOX zijn universeel en kunnen gebruikt worden voor elk elektrisch voertuig. Technische Unie biedt twee verschillende varianten van EV-BOX laadstations en laadaccessoires: de home line en business line.