• Voor 20.00u besteld, morgen geleverd*
  • Snelle levering op uw werkplek
  • Klantenservice

'Grotere projecten realiseren als ZZP’er door combineren specialismen'

MdW Machineservice installeert schakelkast

MdW Machineservice bouwde een nieuwe schakelkast voor de industriële friteuse van Vishandel Van Meines. Eigenaar Michel de Wit werkte hierbij nauw samen met een aantal andere ZZP’ers en koos voor de betrouwbare dienstverlening van Technische Unie. “Door het combineren van specialismen kun je als ZZP’er ook de grotere projecten realiseren.”

Maatwerk in ontwerp en uitvoering

Toen de schakelkast voor de industriële friteuse aan vervanging toe bleek, vond Vishandel Van Meines dit een goede aanleiding om breder te vernieuwen. Michel: “De industriële friteuse (600 liter) wordt gebruikt voor het bakken van kibbeling en lekkerbekjes. Voordat de vis de friteuse ingaat, moet hij worden voorbewerkt. Er draaien vier tot vijf banden, waarop de vis wordt voorzien van eiwitbeslag, paneer enzovoort. Afhankelijk van de soort en de dikte van de vis moeten die banden op een bepaalde snelheid worden afgesteld. In de oude situatie gebeurde dat handmatig (elke machine had een eigen schakelkast), maar in de praktijk ging dat lang niet altijd goed of werd het vergeten. De klant wilde een oplossing met een eenvoudige bediening (touchpanel) en meer controle over het productieproces, onder meer door invoering van een aantal programma’s voor het frituren van verschillende soorten vis. Bovendien moesten de friteuse en alle bijbehorende machines voortaan vanuit één schakelkast worden bestuurd.”

Diverse specialisten, één team

Voor de uitvoering van deze veelomvattende opdracht zocht Michel samenwerking met een aantal specialisten uit zijn netwerk. Nadat hij zelf het eerste elektrisch schema maakte, selecteerde hij samen met de klant en Martin Bloemenkamp van Bloemenkamp Technische Dienstverlening de PLC en een bijpassend bedieningspaneel. Ferdinand Borgeling (BOR Engineering) vervaardigde vervolgens een set tekeningen in E-Plan. Aan de hand van de tekeningen en klantwensen verzorgde Martin Bloemenkamp de volledige software engineering en inbedrijfname.

Alternatieven aangeboden

“Vanuit E-Plan wisten we precies welke componenten we op welke plek wilden toepassen en beschikten we automatisch over een componentenlijst”, vertelt Michel. “Bij de keuze van de componenten kregen we ondersteuning van Technische Unie. Accountmanager Industrie Peter Smit en Industriespecialist Frank Posthuma (Verkoopkantoor Deventer) gaven ons veel informatie over mogelijke alternatieven en stelden de onderdelen samen. En toen bleek dat het geselecteerde railsysteem niet tijdig leverbaar was, zorgde Frank snel voor een vervangende oplossing.”

In twee maanden klaar

In totaal namen de voorbereiding en de bouw twee maanden in beslag. Michel bouwde de kast zelf. “De oude kast had een heel aparte maat en stond op een sokkel”, vertelt hij. “Voor de nieuwe kast konden we geen standaardoplossing inzetten. Van Veen Plaatwerk maakte daarom een kast op maat, compleet met een schuine bovenkant, net zoals we die kennen uit de hygiënische series van diverse merken.” Technische Unie zorgde dat alle componenten op de afgesproken tijd beschikbaar waren. Michel: “Toen ik tijdens de bouw ontdekte dat we een verkeerd type schakelaar hadden besteld, kon die probleemloos retour en zorgde Frank dat er direct een alternatief werd geleverd.” Na de bouw voorzag Frank Heerink (Fyme Solutions) de kast van het – verplichte! – CE-certificaat.

Geen productieverlies

De kast werd in twee weekenden geïnstalleerd. Michel werkte hier samen met Antoon Geerlings (APG Geerlings) en Ernst Peters (PK Techniek) – een team op maat, met veel ervaring op mechanisch én elektrisch gebied. In het eerste weekend zetten zij de oude kast om naar de nieuwe en sloten ze de friteuse weer aan. Het weekend erna volgden de overige machines en lopende banden. “Tussendoor kon de klant probleemloos produceren”, aldus Michel. “Natuurlijk, je loopt altijd tegen wat kleinigheidjes aan, maar die konden we snel oplossen.” Voor Vishandel Van Meines betekent de nieuwe schakelkast een flinke verbetering: het werkt gemakkelijker en efficiënter, en de kans op fouten is sterk gereduceerd. “Medewerkers hoeven nu alleen nog maar in te toetsen hoe lang de vis in de friteuse moet verblijven. Vervolgens draaien alle banden automatisch op de benodigde snelheid en worden de verschillende visproducten op de juiste wijze voorbereid.

Dankzij de uitstekende mix van zzp’ers en de ondersteunende dienstverlening van Technische Unie heeft MdW Machineservice een sterk staaltje vakwerk afgeleverd!

Over MdW Machineservice

Michel de Wit is meer dan twintig jaar actief in de machinebouw voor de levensmiddelenindustrie. Hij levert machines en materialen, adviseert, modificeert en programmeert, en verzorgt revisies en onderhoud. Voor Vishandel van Meines, een van zijn vaste klanten, verzorgt hij al jaren het onderhoud van de machines.

Lees meer over:

Gerelateerd

“Dankzij Technische Unie kom ik mijn afspraken na”

OMC Machineonderhoud B.V. is gespecialiseerd in het onderhouden en in verkoop van mobiele en stationaire recyclingmachines in de papierverwerkende industrie. Klaas Wierenga, oprichter van OMC Machineonderhoud, is een rasechte techneut met passie voor het milieu. Dit resulteert in innovatieve, duurzame oplossingen waarbij de samenwerking met Technische Unie van cruciaal belang is.

Een gestroomlijnd project met Altivar 320-frequentieregelaar

Samen met Trivec en ACO Engineering bouwde Agritronics een complete lijn voor het coaten van vloerdelen. Een uniek concept waarbij de Altivar 320-frequentieregelaar van Schneider Electric én de snelle levering van Technische Unie een centrale rol spelen.

VerLEDding, een verschil van dag en nacht

De beperkte verlichting in de fabriekshal van Centraalstaal was een doorn in het oog voor inkoopmanager Fanisch Benchellal. “Onze medewerkers werken ook in de avond, het is van belang dat iedereen goed zicht heeft.” vertelt Fanisch. Samen met Technische Unie en uitvoerend installateur Spie kwam Centraalstaal met een uitstekende én duurzame oplossing.

Duurzame samenwerking met Van Dorp: ‘De raderen draaien!’

Begin dit jaar is Van Dorp gestart met het beheer en onderhoud voor Technische Universiteit Delft. Het partnerschap is aangegaan voor een periode van tien jaar. Van Dorp verzorgt service en preventief onderhoud, zowel E, W als bouwkundig. Technische Unie helpt om dit makkelijk en duurzaam te laten verlopen.

HB Watertechnologie: "Efficiënt irrigatie- en inkoopproces"

Architecten maken steeds vaker uitdagende ontwerpen. Groen speelt hierin een belangrijke rol. Hierbij zijn doordachte, technische irrigatiesystemen nodig. Een boom levend houden op de 14e etage is ingewikkelder dan menigeen wellicht denkt. HB Watertechnologie is specialist op dit vlak. Samen met Technische Unie leveren en onderhouden zij het irrigatiesysteem voor onder andere het nieuwe European Patent Office.

Van Dorp: 'Duurzaam bouwen moet tussen je oren zitten'

Duurzaamheid is in de bouw inmiddels bijna net zo belangrijk als de prijsstelling. Een mooi praktijkvoorbeeld van de toepassing en implementatie van duurzame inzichten is Van Dorp. Technische Unie werkt nauw samen met Van Dorp voor advies en ondersteuning bij het verduurzamen van nieuwbouw en renovatie.

Nieuw: Pick Up Point Axel

Nieuw: Pick Up Point Axel

Snel uw bestelde materialen ophalen? Vanaf nu kunt u gebruik maken van ons nieuwe Pick Up Point Axel in Zeeuws Vlaanderen. Deze extra service is ondergebracht in het pand van Naeye Logistics.

Klantverhaal: Siemens migratie verzekert productieproces

Oude liefde roest niet. Dat blijkt wel uit het verhaal van Bert Ackermann. De eigenaar van Service & Techniek Veendam keerde na tien jaar terug bij zijn oude werkgever. Zijn opdracht: de narijs- en koelkastbesturing van de bakkerij toekomstbestendig maken door Siemens S5 te migreren naar S7. Benieuwd hoe hij dit aanpakt?

Klantverhaal: Bedrijfszekerheid gegarandeerd

Bas Walburg, eigenaar van Walburg Technische Installaties, staat samen met zijn team dag en nacht klaar voor klanten. Dit vraagt niet alleen om flexibiliteit, maar ook om een magazijn met een ruim assortiment aan materialen. In dit klantverhaal ontdekt u hoe Walburg zorgt voor een goedgevuld magazijn én tevreden klanten.

Klantverhaal: Moekotte succesvol zonder kapsones

Moekotte: succesvol zonder kapsones

Tukkers moderniseren paneelbouw met beproefde waarden.

Klantverhaal: Van den Berg Klimaattechniek ontwikkelt testkast voor batterijen

Klimaatkast

Heeft u een elektrische fiets? De accu van uw fiets kan zomaar zijn getest in een door Van den Berg Klimaattechniek gebouwde klimaatkast. Stephen Geenen: “Technische Unie heeft altijd alles in huis. Dat is een belangrijke reden om klant te zijn.”

Klantverhaal: de revolutie van PlantLab in voedselproductie

PlantLab Technische Unie

PlantLab ontwikkelt mogelijkheden voor het kweken van planten in een volledig controleerde omgeving. In het nieuwe pand in ’s-Hertogenbosch krijgen de groeiambities van dit innovatieve bedrijf alle ruimte. Technische Unie maakte het mede mogelijk om alles op tijd operationeel te krijgen.

Pick Up Point Zwaagdijk opent haar deuren

Technische Unie Pick Up Point Zwaagdijk vanaf 1 september 2016 geopend

Vanaf 1 september kunt u gebruik maken van ons nieuwe Pick Up Point Zwaagdijk in Noord-Holland. In Zwaagdijk kunt u snel uw bestelde materialen ophalen. Deze extra service is ondergebracht bij KaRo BV, een toeleveringsbedrijf voor de (glas)tuinbouw. De medewerkers van KaRo zorgen voor de uitgifte van de goederen.